Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

 

 

Od września Szkoła Podstawowa nr 1 w Świerklanach wspólnie ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 1 im. Ludwika Holesza w Świerklanach „Inicjatywa” podczas zajęć pozalekcyjnych realizuje dwa projekty Fundacji „mBanku”. Autorkami projektów są panie Katarzyna Ciesielska i Beata Pielczyk, które pozyskały 13 tyś zł.  na działania dla uczniów klas 4-6 w projekcie pt.:”„Na tropie matematycznych przygód – one są wszędzie” i  dla uczniów  klas 7-8 w projekcie „Mata całe życie figla nam płata”.

Pierwsze warsztaty odbyły się w ostatnim tygodniu września. „W słoiku ukryte” to kulinarne spotkanie uczniów  klas IV- VI , ich rodziców i dziadków. Uczestnicy rozwiązywali karty pracy, przeliczali ilość potrzebnych składników do upieczenia szarlotki. Następnie pod opieką rodziców przygotowali ciasta, które można było spróbować podczas szkolnego festynu. Odbyła się także rekrutacja na zajęcia programowania ze Scottie Go i pierwsze pokazowe warsztaty.

Od października natomiast uczniowie klas 7 i 8 wzięli udział w  zajęciach programowania. Uczniowie rozwiązywali zadania dotyczące matematyki, mierzyli długość i szerokość szkolnego boiska, obliczali pole, następnie budowali skrypt w środowisku Scratch pozwalający obliczać pole powierzchni figur.

W październiku odbyły się zajęcia, na których uczniowie z rodzicami budowali karmniki dla ptaków. Pierwszym zadaniem było zbudowanie karmnika z materiałów plastycznych wg. podanej instrukcji, a następnie z przygotowanych elementów drewnianych. Ich zadaniem, oprócz zbudowania samych domków dla ptaków, było obliczenie pola powierzchni wszystkich elementów, rozwiązania karty pracy z zadaniami dot. pola powierzchni wielokątów. Drużyny musiały również przedstawić, jakie gatunki ptaków i jakim pokarmem będą żywiły się  ptaki  w ich karmnikach.

Scottie Go! to innowacyjna gra do nauki programowania. Jest połączeniem kartonowych klocków za pomocą, których gracze układają komendy programistyczne oraz aplikacji,  która wyznacza zadania, skanuje ułożone rozwiązania i przekształca je w ruch i zachowanie Scottiego oraz poznanych w grze innych bohaterów. Dzięki grze uczniowie przyswoili podstawowe pojęcia programistyczne takie jak pętla, instrukcja warunkowa, zmienne czy funkcje. Dzięki aplikacji zainstalowanej na tabletach uczniowie skanowali ułożony programu przez wykonanie zdjęcia lub nagranie wideo. Po zeskanowaniu ułożonego programu Scottie wykonywał go linijka po linijce, a uczniowie mogli się przekonać, czy zadanie zostało prawidłowo rozwiązane.

W październiku klasy ósme pojechały na wycieczkę do Zespołu Szkół Technicznych                    w Rybniku, gdzie uczestniczyły w zajęciach z programowania C++. Mieli także okazję                      w ramach doradztwa zawodowego zapoznać się z ofertą edukacyjną szkoły średniej                           i zobaczyć pracownie tematyczne.

Co nas jeszcze czekaJ

Klasy 4-6:

Listopad/grudzień: „Turniej Wiedzy Matematycznej p.t.: „1 z 12"”

Grudzień: Konkurs na stworzenie filmu edukacyjnego – reportaż.

Klasy 7-8:

14 i 21 listopad: Gra terenowa „Odkrywamy tajemnice sali matematycznej”.

Konkurs na prezentację multimedialną „Czy mój przyszły zawód i matematyka mogą iść  w parze?”.

Galeria

Pieczenie szarlotki

Budowanie karmników

Programowanie

Robotyka

Gra terenowa

Konkurs 1 z 9

 

Kolejne zajęcia w ramach realizacji w partnerstwie ze Stowarzyszeniem "Inicjatywa" grantowego projektu MPotęga dofinansowanego przez Fundację mBanku "Z POMOCĄ MAMY I TATY NIE BOJĘ SIĘ MATY" skierowane były dla uczniów klas piątych oraz dla ich rodziców. Temat  zajęć brzmiał: „Zakładamy szkolne akwarium”. Podczas spotkania doskonalono wyobraźnię przestrzenną  i poszerzano wiadomości na temat brył matematycznych.

Zajęcia rozpoczęły się od  prezentacji multimedialnej na temat graniastosłupów, a przede wszystkim sześcianu i prostopadłościanu. Następnie uczestnicy brali udział w podchodach. Każdy uczeń wraz z rodzicem otrzymał kartę ze szczegółowym opisem trasy i wyznaczonymi miejscami do poszukiwania. Zadaniem wszystkich było przejście trasy wiodącej przez teren szkoły i jej okolice. W trakcie podchodów należało zanotować w tabelach na karcie nazwy znalezionych brył. Uzupełnione karty zadań z podchodów zostały omówione z uczestnikami zajęć. Kolejnym zadaniem było wykonanie pomiarów prostopadłościennych pojemników oraz obliczenie ich objętości i przedstawienie jej w litrach. Uczniowie sprawdzali poprawność obliczeń napełniając pojemniki wodą za pomocą litrowych miarek. W kolejnej części zajęć rodzice wraz z uczniami układali bryły z klocków  i patyczków. Rysowali na arkuszach papieru zbudowane bryły i notowali ich opisy. 

Uczestnicy zajęć stwierdzili, że zajęcia okazały się wspaniałym i ciekawym podejściem do tematu. Rodzice zauważyli, że połączenie nauki z zabawą pogłębia ciekawość i wyobraźnię dzieci. Wszyscy poparli inicjatywę organizacji tego typu zajęć, bo teoretyczne obliczenia zostały potwierdzone w praktyce!

Program grantowy "mPotęga" realizowany jest pod skrzydlami Stowarzyszenia Inicjatywa

zdjęcia