Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

 

1.TYTUŁ:

ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE

2.CEL GŁÓWNY:

Zapobieganie paleniu tytoniu wśród młodzieży szkolnej.

3.TERMIN REALIZACJI PROGRAMU:

od roku szkolnego 2014/2015 do nadal

4.ODPOWIEDZIALNI ZA REALIZACJĘ PROGRAMU:

·        pedagog szkolny

5.ODBIORCY PROGRAMU:

uczniowie klas V

6.OPIS PROGRAMU:

Program „Znajdź Właściwe Rozwiązanie” to program edukacji antytytoniowej dla uczniów klas starszych szkół podstawowych i gimnazjum. Program ma charakter profilaktyczny i stanowi trzecie ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z resortem edukacji i realizowanych w szerokim partnerstwie lokalnym. Realizacja programu zmierza do realizacji zamierzonych celów szczegółowych:  Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich. Kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.

Podstawowe zajęcia programowe umożliwią przeprowadzenie pięciu zajęć warsztatowych w ciągu roku szkolnego o następującej tematyce:

  • Zajęcia 1. Poznajmy się bliżej
  • Zajęcia 2. Laboratorium ciała
  • Zajęcia 3. Naucz się mówić „nie”
  • Zajęcia 4. Znajdź właściwe rozwiązanie
  • Zajęcia 5. Uwierz w siebie

Oczekiwane efekty realizacji programu:

Przyswojenie wiedzy o tym, że:

 

Nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem. 

  • Palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe, jak i długofalowe skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne. 
  • Oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia. 
  • Zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości. 
  • Wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina. rówieśnicy i środki masowego przekazu. 
  • Większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali. 
  • Reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież. 
  • Dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia. 
  • Sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym.

 

  • $

Kształtowanie postaw:

 

  • Zobowiązujących do niepalenia.
  •  
  • Dumy z faktu niepalenia.
  •  
  • Wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia.
  •  
  • Odpowiedzialności za własne zdrowie.
  •  
  •  

Rozwinięcie umiejętności do:

 

Przekazywania wiedzy i wyjaśnienia własnych postaw wobec palenia tytoniu.

  • Wspieranie innych ludzi, by nie podejmowali palenia.
  • Przeciwstawiania się paleniu tytoniu.
  • Określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego.
  • Wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.

 

  • $1